R.I.P Marabou..

I lördags följde jag med farmor till Lövånger på något som kallades "Kulturspektaklet".
De hade diverse aktiviteter där, bl.a Afrikansk dans och Chokladprovning.

Intet ont anande så anmälde vi oss direkt till chokladprovningen.
Föga visste vi att den timmen skulle förändra vårt liv..

Kvinnan som höll i det hela, "Choklad-Jenny", berättade nämligen skillnaden
mellan "bra choklad", och "dålig choklad" som man absoluuuut ska undvika!
Gissa vilken choklad som hörde till den senare kategorin?!
Jo MARABOU såklart!
Nämligen den enda chokladen i mitt liv..</3

Varför är den dålig då?
Jo såhär är det;

"Bra choklad" ska innehålla fem specifika ingridienser;
  • Kakaosmör
  • Kakaomassa
  • Sojalecitin
  • Råsocker
  • Vanilj
Bra choklad ska även tillverkas genom att man låter kakaobönor jäsa i fem dagar, låter dem soltorka i 14 dagar, för att sedan hacka sönder dem till kakaopulver.
Den chokladen innehåller näringsämnen som bland annat är bra för huden.

Choklad som inte innehåller dessa fem ingridienser är automatiskt dålig choklad,
men
sådan choklad tillverkas även ofta på ett annat sätt än bra choklad.
Nämligen genom att man skippar jäsningsprocessen, och torkar kakaobönorna över
DIESELÅNGOR(!!!?), rostar dem på så hög värme att näringsämnena försvinner, säljer det naturliga kakaofettet som bönorna innehåller till kosmetikaindustrin, och ersätter sedan detta med transfetter (=dåligt).
Det är sån choklad som man bl.a får finnar av.

Det där med dieselångor gjorde mig minst sagt äcklad, så från och med nu får jag kväljningar
varje gång jag ser en maraboukaka.
Nej tacka vet jag "bra choklad"!


"Divine"
35 kronor på "Schmäck"

Kommentarer
Postat av: Adde

facepalm

Jag finner inte ord...

2009-10-26 @ 18:51:12
URL: http://storiesofaboy.blogg.se/
Postat av: Ellenpellen

Alltså... Dieselångor!? :S

Gud vad äckligt!

2009-10-27 @ 08:56:04
URL: http://ellenlundstrom.blogg.se/
Postat av: Gustav!

Amen säger jag dig! Dieselångor har också känslor! Det kan ju också vara nyttigt. Och framför allt så är ju det ju smaken man vill åt. Vem betalar 35 spänn för bara en chokladkaka liksom!?

2009-10-27 @ 14:47:10
Postat av: Petra

Grattis! Välkommen till en vackrare och godare värld! Vem hade kunnat ana att en lördag i Lövånger skulle komma att förändra ditt liv....dessutom ett Bilda-arrangemang. Länge leve folkbildningen!!!;)

2009-10-27 @ 20:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim