Praktiken, dag 14.

Idag kan man snacka om action!
Det hände saker precis hela tiden, och jag fick
hjälpa till med allt kändes det som.

Först fick jag hjälpa till att pre-medicinera en hund som skulle sövas.
Jag fick även hjälpa till att röntga den.
Det visade sig att den hade en patellaluxation (alltså en knäskål
som hade hoppat ur led), och veterinären lade tillbaks den i sitt rätta läge igen.

Jag fick se på när en veterinär skulle titta på tänderna hos en chinchilla.
Den var ganska gammal, så tänderna hade nästan börjat lossna.
Eftersom en eventuell tandlossning skulle innebära att den inte längre skulle
kunna äta normalt så bestämde sig ägaren för att låta avliva den.

Jag hjälpte även till att sedera (söva) en hund som skulle operera bort
en ögonlockstumör, samt ta hand om en katt med en böld
på halsen som sedan skulle dräneras.

På eftermiddagen var jag med om det mest spännande
jag har upplevt hittills under min praktik;
-jag fick bevittna ett kejsarsnitt på en hund!
Tiken hade tre valpar i magen, men två av dem var döfödda..
Den tredje valpen fick jag uppgiften att försöka hålla vid liv!
Den fick ligga i en liten korg, och jag satte upp en värmelampa över den
så den skulle hålla sig varm. Sedan fick jag sitta bredvid och
gnugga valpen för att hålla igång blodcirkulationen, samt
för att se till att den höll sig vaken.
Snacka om att en sådan uppgift kan få en att känna sig betydelsefull!!
Både mamman och valpen klarade sig bra, och fick
åka hem redan senare samma dag. :)

Jag fick även klippa klorna på en hund som inte tyckte att det var så kul.
Den var sederad, men ändå så sprattlade den och försökte bitas
när jag skulle klippa. Ägaren fick stå och blåhålla den, och jag klippte så
fort jag kunde för att inte dra ut på lidandet.
Jag tror att den var så uppstressad att sedanet inte verkade som det skulle.
Det var nog därför den fortsatte gny och röra på sig ändå.
Men det gick bra, och ägaren var väldigt tacksam för hjälpen. ^^

Efter det fick jag ge kontrastvätska oralt (alltså via munnen)
till en hund och en katt som skulle röntgas.
En röntgen är ju en kamera som går igenom alla mjuka
delar i kroppen (alltså inte skelettet). För att kunna se organen på
röntgen måste djuret alltså dricka kontrastvätska.
Alla organ i vilka det finns kontrastvätska syns då på röntgenbilderna.

Jag fick även hjälpa till att röntga benen på en häst.
Det var typ första gången jag var på stordjursavdelningen.
Kanske lika bra det..jag är ingen hästmänniska som de flesta vet. :P



Kommentarer
Postat av: Ylwa

Det lät som om du helt plötsligt var på en klinik i S-holm el likn.Full fart!

2010-06-07 @ 21:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim