Praktiken, dag 18.

På förmiddagen fick jag assistera en veterinär som skulle
dra ut några persisterande mjölktänder på en hund.
Jag vet inte varför, men av någon anledning så tycker jag att det
är läskigt när de håller på med tänder.
Det gör liksom ont i mina egna tänder när jag ser dem trycka och dra sådär.
Då är det mindre äckligt att titta på när de öppnar
upp hela hunden och opererar den, konstigt nog.

På eftermiddagen kom det in en hund som behövde få
hudvecken i ansiktet rengjorda. De hade blivit infekterade,
vilket är ganska lätt hänt med raser som är väldigt "skrynkliga".

När det var gjort så var det en av assistenterna som såg hunden bakifrån.
Då upptäckte hon att den inte hade någon svans!
Eller..den HADE en svans, men den hade växt in i rumpan på hunden!
Den satt rentav fast där inne. Det såg helt sjukt ut!
En veterinär kom och undersökte hunden, men hon visste inte
riktigt vad de skulle göra med den. Därför skickade hon hem hunden, och
bad ägaren att återkomma så de fick fundera på hur de skulle lösa problemet.
Jag vet inte hur de löste problemet till slut, men jag antar
att det blir till att amputera hela svansen.

Efter det så fick jag en chans att fråga en av assistenterna
som jobbar där vad hon hade för utbildning.
Då sa hon att hon hade läst till Djursjukvårdare i Skara,
alltså den utbildningen som jag vill gå efter gymnasiet!
Hon berättade lite om hur hon hade sökt, om det var svårt att ta sig in,
vad hon tyckte om utbildningen o.s.v. Det var väldigt roligt att få
prata med någon som är insatt i själva utbildningen.
Nu längtar jag dit ännu mer!


Sveriges LantbruksUniversitet i Skara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim