Praktiken, dag 19.

Idag var en riktigt händelserik dag.
Jag älskar när det är lite fart och fläkt på stationen!

Jag fick bland annat hjälpa till att ta blodprov på en katt, förbereda en hund
med fyra juvertumörer inför operation, packa upp 15 stora spånsäckar
inne i stallet, titta på ett ultraljud på en katt, förbereda en hanhundskastration, samt titta på när en veterinär gjorde en vaginalundersökning på en katt.

På eftermiddagen kom det in en katt med en höftledsluxation
(höften hade flyttats ur sitt rätta läge).
Jag fick hjälpa veterinären som skulle försöka lägga tillbaks höftkulan
på rätt ställe igen genom att hålla i katten medans hon försökte dra tillbaks
benet, trycka och dra. Ett tag trodde hon att hon hade lyckats
lägga till det, men då vi röntgade katten så såg vi att den fortfarande låg fel.

När vi hade hållit på i nästan 30 minuter så gav hon upp.
Den ville inte ge med sig helt enkelt.
Därför remitterade hon katten till ett större
Djursjukhus där de skulle operera bort hela höftkulan.

Det kom senare in en annan katt som hade haft en böld på
svansen, men som hade gått sönder. Det såg inte överdrivet mysigt ut.
Veterinären rengjorde såret, och lade sedan om det med ett bandage.

Jag fick även förbereda en hankatt för kastration, samt
hjälpa till att ta blodprov på en katt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim