Praktiken, dag 10.

Idag var jag ensam som praktikant på stationen. Den andra praktikanten, Emma, var nämligen på Halkbanan. Så jag fick börja morgonen med att fylla på olika material på rummen; sprutor, kanyler, bandage, handskar, munskydd osv, vilket annars Emma brukar göra.
Det var kul att jag fick göra det, eftersom det är ett väldigt bra sätt att lära sig var allt finns och vart allt ska vara!

Jag fick även bevittna ett ultraljud på en katt för första gången. De trodde att hon hade kattungar i magen, vilket det tyvärr visade sig att hon inte hade. Jag fick även rasta hundar, se på när de sätte ett drän i en böld på en katt (som igår), samt hjälpa till att hålla en hund som skulle ta blodprov, vilket den gjorde tre gånger under dagen.

Det kom sedan in ett marsvin som skulle få sina tänder slipade. Veterinären som skulle slipa dem, med en elektrisk slip, bad mig att droppa vatten på marsvinets tänder så de inte skulle bli överhettade. När hon var klar så märkte hon att marsvinet hade ett kraftigt överbett. Hon sa att den aldrig skulle kunna äta normalt på grund av detta hur många gånger man än slipade tänderna, vilket skulle behöva göras varannan månad ungefär.

Dessutom upptäckte vi en stor böld på marsvinets hals som INTE borde ha varit där. Med tanke på att marsvinet var ganska gammalt och att det inte skulle vara schysst att utsätta den för så mycket lidande så bestämde matte sig för att vi skulle få avliva djuret. Tråkigt såklart, men snällast mot djuret.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim