Praktiken, dag 2.

Den här dagen började bättre.
Jag tog rätt buss, klev av på rätt ställe, och var på kliniken i tid!

Dagen började med att jag fick packa upp och prissätta foder, diska,
tvätta, hänga och torktumla undersökningsrockar och hundfiltar,
samt sopa garaget där veterinärerna har sina bilar.
(I know, det är inte alltid ett glamouröst jobb. ;P)

Efter lunch fick jag hålla koll på djuren som bor i "stallet" samt
i smittstallet, där djur med smittsamma sjukdomar bor.
Jag satte på dem kragar, rastade dem och gav dem filtar, vatten och mat.

Senare på dagen fick jag hjälpa till att medicinera en katt med
en typ av antibiotika som är väldigt stark. Det var inte många milliliter den
skulle få, men sprutar man in det för fort så börjar djuret må illa
och kan börja kräkas, vilket man såklart vill undvika.
Därför ger man bara några milliliter i taget under tio minuter,
och späder samtidigt ut det med Natriumclorid
för att det inte ska bli så koncentrerat.
Det gick bra, och katten kunde åka hem ett litet tag efteråt. ^^

Innan jag slutade fick jag hjälpa en av veterinärerna som skulle ge
dropp till en hund som hade bott i smittstallet under natten.
Den skulle åka hem, och för att försäkra sig om att den skulle ha
tillräckligt med vätska i sig (ifall den inte skulle vilja dricka när den kom hem)
så gav hon den ca 500 milliliter dropp direkt under huden.
Det gör ju såklart ganska ont för hunden,
som gnällde och vred på sig hela tiden,
och därför behövde hon min hjälp med att hålla fast honom,
samt lugna ner den en aning.

Det var min dag.
Imorgon tar vi nya tag!


Dagens outfit!


Dagens lunch stavades "L-Y-X!"

Kommentarer
Postat av: Ellenpellen

Vad kul det låter!

2010-05-04 @ 20:22:30
URL: http://ellenlundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim