Praktiken, dag 9.

Idag kom det in en hund som har varit inne tidigare med ett brutet ben.
Jag fick hålla i den medans en av assistenterna lade ett nytt bandage på benet.
Inne i rummet var det ungefär 30 grader varmt, eftersom deras luftkonditionering är knäpp. Efter att ha stått helt stilla i ungefär 15 minuter i värmen så kände hur benen inte riktigt ville bära längre. Det började bli svart för ögonen, och det kändes som att någon höll för öronen på mig, för nästan allt ljud försvann. Just då kom en assistent fram till mig och frågade vad jag gjorde, eftersom jag vinglade lite och höll mig för pannan.
-Jag svimmar, tror jag.. sa jag lugnt.

Hon hann precis ta tag i min arm, innan jag sakta singlade ner på golvet. När jag vaknade igen så var jag lite förvirrad, men kom snart på vart jag var och vad som hade hänt. Jag fick sitta på golvet ett tag och återhämta mig, men jag var ganska snabbt uppe på benen igen (om än lite vimmelkantig :P).

Jag fick senare vara med om ännu en hanhundskastrering. Jag fick även träffa min första kanin-patient sedan jag kom hit. Kaninen hade inte ätit på en vecka, så ägarna tog till slut in den till stationen för att ta reda på vad som var fel med den. Det visade sig att den hade ett stort sår på tungan, som hade uppkommit av att dess kindtänder hade vuxit sig långa och vassa, och skavt in i tungan. Inte så konstigt att den inte hade kunnan eller velat äta!
Så veterinären fick helt enkelt lov att slipa ner kaninens kindtänder så de skulle sluta skava mot tungan.

Jag fick till sist förbereda och assistera när en katt kom in som hade en böld som skulle dräneras (=vätskan i bölden leds bort). En annan katt kom in och behövde få tårkanalerna spolade, och en tredje kom in med ett kycklingben som satt fast i halsen. Själva "önskebenet" till och med! ;P





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim