Fyllegubben Noak.

Det första jag gjorde när jag kom till skolan imorse
var att googla på texten till "Gubben Noak".
Ni vet, en av sångerna man sjöng på dagis.

Varför gjorde jag då detta?
Well..jag har inte riktigt något bra svar på den frågan.

Det jag ville komma fram till var att jag blev förskräckt
när jag såg hur hela texten faktiskt gick.
Hur kan man lära ut denna sång till små barn??

"Gubben Noak, gubben Noak
var en heders man.
När han gick ur arken
planterade han på marken
mycket vin, ja mycket vin, ja
detta gjorde han.

Noak rodde, Noak rodde
ur sin gamla ark,
köpte sig buteljer,
sådanna man säljer,
för att dricka, för att dricka
på vår nya park.

Han väl visste, han väl visste
att en mänska var
törstig av naturen
som de andra djuren,
därför han ock, därför han ock
vin planterat har."

Sådär fortsätter låten i fem verser till.
Alltså det är inte konstigt att folk blir alkoholister
när man redan på dagis får lära sig sånt här..!

And for the record- min barndom blev härmed en stor lögn.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim