Fältstudien, del 1.

Okej, det tog visst lite längre tid än jag trodde att lägga upp ett blogginlägg om den där fältstudien, men här kommer det!

I torsdags besökte jag Björknäs vårdcentral, och gick största delen av dagen med en sjukgymnast som heter Patrik. Jag fick vara med under ett konditionstest, en axelundersökning, en Scanlab-behandling av ett knä, samt en akupunktur. Det var väldigt intressant, och jag fick många frågor besvarade.

Till min stora lycka fick jag även själv prova på en del saker! Först så gav Patrik min arm en liten Scanlab-behandling (man håller ett plastinstrument mot en kroppdel, lägger en jord på andra sidan och startar apparaten som de är kopplade till, och då uppstår en elektrisk spänning som gör musklerna alldeles varma). Det var väldigt behagligt. Sedan fick jag testa på akupunktur i samma arm, fast bara med tre nålar. Det kändes lite skumt, men gjorde inte så ont som jag hade trott. Efter det så tejpade han min arm, typ som man gör med idrottsskador.

Men det häftigaste var nog när han erbjöd sig att fixa till några knasigheter som han kunde se i min nacke och rygg. Jag var sjukt på, eftersom jag aldrig hade testat det tidigare. Så han bad mig att sätta mig ner, ta ett djupt andetag, och andas ut. *KNAAAAAAK* lät det då!! Jag var inte beredd på att det skulle låta så högt, så jag brast ut i gapskratt! Det kändes knäppt, men var som skönt samtidigt!

I slutet av dagen fick jag vara med på "artrosgruppens" träningstimma. Det var en ganska lugn träning med många statiska och repetativa knä-och höftrörelser, efter som det är dessa kroppsdelar som patienter med artros behöver underhålla extra mycket.

En spännande och lärorik dag, med andra ord! Dag 2 får ni höra om imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim