Praktiken, dag 3.

Dagen började som vanligt med tvättning, städning och diskning.
På eftermiddagen började det komma in lite djur, så då fick jag vara
med om några olika operationer och ingrepp.

Bland annat fick jag se på när en av veterinärerna fyllde på
tårkanalerna hos en hund (de hade torkat ut nämligen).
Det såg lite läskigt ut när hon stack in nålen just under ögat
och sprutade in vätskan, men det är ju nödvändigt, så..

Sedan fick jag hjälpa till när en annan veterinär skulle ta
blodprov på en iller. Det var faktiskt första gången i veckan som det
kom in ett lite mer "exotiskt" djur.
Hittills har det bara varit hundar och katter.

Att ta blodprov på en iller (som dessutom var väldigt liten för att vara iller)
var inte det lättaste. Vi skulle få ur den 3 ml blod, vilket kanske
låter ganska lite, men det gör ganska mycket på ett sånt litet djur.
Man kan bara ta 6 ml innan det börjar bli farligt för djuret.
Dessutom hade den väärldens minsta blodkärl, så jag tror att
veterinären höll på i säkert 45 minuter med att
få ur den mängd som behövdes.
Då hade han ändå stuckit i både halsen, benen och svansen.

Den sista operationen var på en hund vars underkäke hade klyvits på längden
efter ett slagsmål med en annan hund.
Veterinären använde sig av en slags ståltråd
som hon drog igenom käken och sedan "knöt ihop" den med.
Ett ganska simpelt ingrepp på en till synes svår skada alltså.

Det förvånar mig faktiskt att jag är så lugn under operationerna.
Jag trodde att jag skulle tycka att det var skitäckligt, men jag
tycker bara att det är huur intressant och faschinerande som helst!
Det känns verkligen som att jag är på rätt ställe!


Bild från Google.


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Ja, det är sjukligt kul det där!

Nu förstår du varför ja tycker det är kul det där med blod och sår!

2010-05-13 @ 21:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim