Praktiken, dag 8.

Idag var ordningen återställd, och det var återigen eftermiddagen som var mest händelserik. Jag fick hjälpa till att förbereda en hanhund samt en hankatt som skulle kastreras, samt titta på under ingreppen.
Jag trodde att det skulle vara komplicerade ingrepp, men kastreringen av katten var färdig på typ fem minuter. :P Jag fick även hjälpa till att förbereda en hund för en tonsillektomi (=man tar bort djurets tonsiller).

Senare fick jag gå ut och rasta några av de opererade hundarna, samt klippa klor på några hundar. Slutligen fick jag titta på när en av veterinärerna sköljde ur tårkanalerna på en katt. Man vill se till att kanalerna inte är igentäppta av smuts eller något annat gegg, så därför spolar man dem med natriumklorid lite då och då med en pytteliten "tårkanalskanyl" (se bilden nedan). Om vätskan rinner ut genom djurets nos så vet man att kanalerna inte längre är igentäppta. Detta eftersom att tårkanalerna
dränerar sig genom nosen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim